Rakennusalalta upeita uutisia, jotka mahdollisimman monen tulisi kuulla

huhtikuuta 12, 2019 Oskar Smeds turvallisuus, teknologia, laatu, rakentaminen, digitalisaatio

Asunnon ostaminen on useimmille ihmisille elämän suurin investointi, jonka takia oli ilo lukea, että yhä useampi suomalainen uudisasunnon ostaja on tyytyväinen ostokseensa. 

Tulos selviää EPSI Ratingin tekemässä ja Rakennusteollisuus RT:n tilaamassa Uudisasuntorakentaminen-tutkimuksessa,  jossa tutkittiin uudisasuntojen ostajien asiakastyytyväisyyttä.

Asiakastyytyväisyys on parantunut uudisasuntojen ostajien keskuudessa viime vuoteen verrattuna, jonka lisäksi joka ikinen tutkimukseen osallistunut yritys on parantanut omien asiakkaidensa tyytyväisyyttä. Mukana tutkimuksessa olivat muun muassa Peab, YIT, Skanska, Bonava, Luja ja SRV Rakennus, joista Peab oli kärjessä.

Tutkimuksen tehneen EPSI Ratingin mukaan harvoin näkee toimialatutkimuksessa näin merkittävää kehitystä. Poikkeuksellisen nopeasti nousseet tulokset ovat minulle merkki siitä, että asioita on tehty jo pidempään oikein ja teot tuottavat tuloksia.

Koen tutkimuksen tulokset tärkeiksi erityisesti siksi, että ne viestivät – parhaimmillaan ja toivottavasti – suurelle yleisölle ja ammatinvalintaa pohtiville nuorille, että rakennusala kehittyy kovaa vauhtia monella saralla.

Vaikka uudisasuntojen ostajien tyytyväisyys on jatkuvasti kasvussa, suurin osa suomalaisista on toisenlaisessa uskossa.  Jopa puolet suomalaisista kokee, että rakennusalan maine on mennyt, kertoo Taloustutkimus Oy:n Peabille viime vuonna tekemä tutkimus. Nyt maaliskuussa julkaistu tutkimus kuitenkin osoittaa, että ne, jotka ovat saaneet omakohtaisen kokemuksen, ovat huomattavasti tyytyväisempiä kuin ne, joilla ei tutkimuksen ajanjaksolta ole omaa kokemusta.

Toivoisin, että nämä tuoreet, positiiviset tutkimustulokset saisivat enemmän näkyvyyttä myös valtamedioissa. Rakennusala kaipaa ja ansaitsee sitä. Rakennusala – jolla on merkittävä vaikutus kansantaloudellemme – on kärsinyt jo pitkään työvoimapulasta siinä määrin, että ammattitaitoisen työvoiman puute on alan merkittävin kasvun este.

Rakennusalalle tarvitaan lisää työvoimaa

Rakennusalalle tarvitaan selvästi lisää työvoimaa, ja erityisesti rakennusinsinööreistä sekä rakennusalan työnjohtajista on huutava pula. Esimerkiksi Uudellamaalla rekrytointitarve kasvaa jatkuvasti. Samaan aikaan rakennusalalla on haasteita houkutella nuoria kiinnostumaan alasta.

Deloitten tekemän tutkimuksen mukaan nuoret aikuiset arvostavat työelämässä yrityskulttuuria, joustavuutta ja työn merkityksellisyyttä. Asiakastyytyväisyydestä kertovat tulokset ovat niitä uutisia, joilla tätä taloutemme veturia voitaisiin nostattaa tulevaisuuden toivojen silmissä.

Kukapa nuori ei haluaisi työskennellä alalla, jossa satsataan isosti asiakastyytyväisyyteen ja otetaan rohkeasti käyttöön digitalisaation mahdollisuudet? Rakennusala on hyödyntänyt digitalisaatiota erinomaisesti. Jo pelkästään rakennusalalle suunnattujen, sovellusohjelmia tarjoavien yritysten määrä kertoo siitä, että ala kehittää jatkuvasti valmiuksiaan hyödyntää digitalisaatiota. Vielä on kuitenkin paljon tehtävää ja diginatiivit nuoret voivat näyttää heitä kokeneimmille rakennusalan ammattilaisille, miten uusinta teknologiaa voidaan rakentamisessa hyödyntää.

Asiakas on kuningas, päällikkö ja johtaja 

Samalla rakennusalan yritykset ovat ymmärtäneet entistä paremmin, että asiakas on kuningas, päällikkö ja johtaja. Puhumalla ei kuivata mahdollisia kosteusvaurioita, vaan teot ovat niitä, jotka merkitsevät. Peabin vastaavan mestarin Harri Pölkin mukaan syy siihen, miksi yritys on menestynyt niin hyvin tutkimuksessa, on yksinkertainen: Peab on panostanut asiakastyytyväisyyteen joka ainoalla osa-alueella.

Asiakkaan tarpeisiin tulee reagoida mahdollisimman nopeasti, olipa asiakkaalla kysymyksiä teknisistä yksityiskohdista, viimeistelyprosessin laadusta tai reklamaatiosta. Asiakkaiden huomioimisen kehittäminen ottaa luonnollisesti aikaa, mutta tutkimusten jatkuvasti ylöspäin menevä trendi osoittaa, että alalla tehdään asioita oikein. Tyytyväinen asiakas on paras markkinoija yritykselle – ja paras markkinoija koko rakennusalalle.