Fantastiska nyheter från byggbranschen som så många som möjligt borde höra

april 12, 2019 Oskar Smeds säkerhet, kvalitet, digitalisering, teknologi, byggbranschen

Att köpa en lägenhet är den största investeringen i livet för de flesta människor och det var glädjande att se att fler och fler finländska köpare av nyproducerade bostäder är nöjda med sitt beslut.

Resultatet kommer från ”Nyproduktion av bostäder”-studien genomförd av EPSI Rating och beställd av Rakennusteollisuus RT, som undersökte kundnöjdheten hos nya hemköpare.

Kundtillfredsställelsen har förbättrats bland köpare av nya bostäder jämfört med förra året. Dessutom har varje företag som deltagit i studien förbättrat sina kunders tillfredsställelse. Studien omfattade Peab, YIT, Skanska, Bonava, Luja och SRV Rakennus, varav Peab var i framkant.

Enligt EPSI Rating som utförde studien, kan man sällan se en så stor utveckling inom en bransch. En mycket snabb utveckling är ett tecken på att saker har gjorts rätt under en längre tid nu och åtgärderna ger resultat.

Jag tycker att resultaten av studien är viktiga, särskilt när de kommunicerar - i sin bästa form och förhoppningsvis - till allmänheten samt ungdomar som funderar över sitt val av yrke, att byggbranschen går framåt i snabb takt.

Jag skulle vilja att dessa fina positiva resultat skulle bli mer synliga även i vanliga medier. Byggbranschen behöver och förtjänar det. Byggbranschen, som har en betydande inverkan på vår ekonomi, har länge lidit av brist på arbetskraft i en sådan utsträckning att bristen på kvalificerad arbetskraft är det största hindret för tillväxten inom sektorn.

Det behövs mer arbetskraft till byggbranschen

Det finns ett tydligt behov av mer arbetskraft inom byggsektorn, och det är särskilt brist på byggnadsingenjörer och byggnadschefer. Till exempel stiger behovet av rekrytering ständigt i den större Helsingfors-regionen. Samtidigt har byggbranschen utmaningar i att locka till sig ungdomar.

Vem skulle inte vilja arbeta inom ett fält som är starkt engagerat i kundnöjdhet och aktivt tar sig an möjligheterna av digitalisering? Byggindustrin har en enorm nytta av digitalisering. Enbart antalet företag som erbjuder digitala lösningar för byggbranschen indikerar att industrin ständigt utvecklar sin förmåga att utnyttja digitalisering. Det finns dock fortfarande mycket kvar att göra och de digitalvana ungdomarna kan visa de mer erfarna byggproffsen hur man använder den senaste tekniken inom bygg. 

Kunden är kung, mästare och chef

Samtidigt har byggföretag blivit mer medvetna om att kunden är samtidigt kung, mästare och chef. Enbart snack reparerar inte möjliga fuktskador, men handlingar gör det. Enligt Peabs konstruktionschef Harri Pölkki har orsakerna till att företaget gjort så bra i enkäten varit enkelt: Peab har fokuserat på kundtillfredsställelse på varje enskilt område.

Du måste reagera så snabbt som möjligt på kundbehov, om kunden har frågor om tekniska detaljer, kvaliteten på efterbehandling eller om de har klagomål. Att utveckla hur man reagerar till kundbehov tar tid naturligtvis, men den ökande positiva utvecklingen i flera studier visar att saker görs rätt i branschen. En nöjd kund är den bästa marknadsföraren för företaget - och samtidigt den bästa marknadsföraren för hela byggbranschen.