Neljä rakennusalan tunnettua toimijaa järjestivät 8. huhtikuuta Webinaarin siitä, kuinka onnistua monimutkaisessa rakennushankkeessa. YIT Talon Tekniikka, Congrid, HomeRun.net ja Kesko jakoivat webinaarissa kokemuksiaan yhteistyöstä.
Tosielämän esimerkkinä toimi Espoossa Leenankuja 2 -osoitteessa sijaitsevan kerrostalon linjasaneerausprojekti, joka valmistui viime vuonna. Vuosina 1975–76 rakennettu viiden rakennuksen taloyhtiö käsitti 117 huoneistoa ja 9 liiketilaa.
”Linjasaneeraus oli kaikilla mittareilla onnistunut projekti. Mukana olleet kumppanit olivat merkittävässä roolissa ja tekivät onnistumisesta mahdollisen”, YIT Talon Tekniikan palvelupäällikkö Tomi Luukka totesi.
YIT Talon Tekniikka käytti projektissa Congridin ja HomeRunin sovelluksia, jonka lisäksi Kesko toimi yhtenä linjasaneeraushankkeen materiaalitoimittajista.
HomeRunin COO Valtteri Kautto korosti webinaarissa sitä, kuinka tärkeää rakennushankkeen kannalta on, että viestintä onnistuu niin asukkaiden, isännöitsijän kuin alihankkijoidenkin suuntaan.
Putkiremontti voi olla tavallisille ihmisille pelottava kokemus. Yhtäkkiä joku päättää, että asuntosi remontoidaan ja sinun pitää maksaa siitä 50 000 euroa.
”Jos viestintä ei toimi, niin hyvinkin toteutetusta teknisestä työstä jää huono asiakaskokemus”, Kautto sanoi.
HomeRun.net-sivuston pilvipohjaiset palvelut mahdollistavat asukkaiden materiaalivalinnat, asukastiedottamisen sekä projektinhallinnan putkiremontin aikana.
”Olemme havainneet, että sillä on projektin kannalta on valtava merkitys, miten kaikki lähtee käyntiin. Kun kerromme asukasinfossa työkalusta, josta löytyy kaikki tarvittava tieto reaaliajassa, niin tämä luo asukkaalle luottamusta ja turvallisuuden tunnetta”, Kautto totesi.
”Digitaalisesti hoituva viestintä säästää työaikaa sekä parantaa asiakaskokemusta, työssä viihtymistä ja yrityksen tuloksellista toimintaa.”
YIT Talon Tekniikka laatii linjasaneerausprojektin alussa hankinta- ja logistiikkasuunnitelman yhteistyössä Keskon kanssa.
Kesko on johtava toimija rakentamisen ja talotekniikan kaupan alalla Pohjois-Euroopassa. Yrityksellä on esimerkiksi HomeRunissa laaja valikoima laattoja, kylpyhuonekalusteita ja -tarvikkeita, tapetteja ja suihkuseiniä.
Osakkaan on helppo valita tuotteista haluamansa.
Keskon myyntipäällikkö Jyrki Lotila kertoi omassa puheenvuorossaan yrityksen keskittyvän työmaille tehtäviin toimituksiin. Tavaran pitää tulla ajoissa ja olla juuri sitä, mitä on haluttu – kilpailukykyiseen hintaan.
”Perustimme viime vuonna Pasilaan uuden täsmäterminaalin, jotta työmaiden logistiikka parantuu entisestään.”
Kesko tarjoaa esimerkiksi setityspalvelua.
Eli kun asiakas tekee tilauslistan kautta tilauksensa, tavara toimitetaan K-Raudoista, keskusvarastolta ja tavarantoimittajilta Pasilaan. Siellä tavarat setitetään, eli varastotyöntekijät pakkaavat lavan, johon kootaan asiakkaan projektin mukainen setti.
”Lavat merkataan huoneistomerkeillä ja toimitetaan hyvissä ajoin huoneistoon sisälle asti kannettuna tai työmaan ulkopuolelle”, Lotila kertoi.
Congridin asiakkuusasiantuntija Tuomas Jääskeläinen kertoi webinaarissa Congridin ohjelmistokokonaisuudesta, jonka avulla urakoitsija tietää aina, mitä on rakennettu ja miten.
”Congrid parantaa turvallisuutta ja laatua, maksimoi työmaan tuottavuuden ja vähentää kustannuksia”, Jääskeläinen sanoi.
Ohjelmistot kattavat esimerkiksi tehtävälistat, turvallisuusmittaukset, työmaa- ja betonointipäiväkirjat, laatutarkastukset sekä valokuvadokumentoinnit.
”Loimme viimeisimmässä yhteistyöprojektissa YIT:n kanssa laadunvarmistusmatriisit linjasaneerauskohteisiin, infrahankkeisiin ja talotekniikkaurakoihin”, Jääskeläinen kertoi.
YIT Talon Tekniikan Tomi Luukka lisäsi, että aiemmin laatumatriisit olivat Excel-taulukoissa. Nyt tieto on helposti ja nopeasti saatavilla.
YIT:n Talon Tekniikka on erikoistunut taloyhtiöiden linjasaneerauksiin, ja yrityksen vastuuhenkilöillä onkin yli sadan putkiremontin kokemus linjasaneerauskohteista.
Tomi Luukka korosti omassa puheenvuorossaan, että onnistunut hanke korostuu useasta eri osa-alueesta: esimerkiksi turvallisuudesta, laadusta, viestinnästä, asiakaspalvelusta, hankinnoista ja henkilöstöstä.
”Turvallisuuteen kuuluu muun muassa Congridilla tehdyt viikoittaiset TR-mittaukset, vastuuhenkilön määritys sekä välittömät korjaukset ja tarkastukset.”
Congridin ja HomeRun.netin projektikansioiden ansiosta kaikki tieto on yhdessä, helposti löydettävässä paikassa. Yhteistyö näiden kahden yrityksen välillä syventyy kevään aikana entisestään, kun Congrid ja HomeRun.net julkaisevat integraation.
Yhteistyön ansiosta tieto siirtyy jatkossa loppukäyttäjältä työmaalle ja takaisin saumattomasti.
”Integraatiota voi käyttää esimerkiksi asukkaiden ilmoittamiin vika- ja puutekorjauksiin. Tämän digitalisoiminen säästää valtavasti työtunteja”, Kautto kertoi.
Paras lopputulos vaatii aina osaavien yritysten saumatonta yhteistyötä, Luukka muistutti.
HomeRun.Net, Congrid ja Kesko kuuntelevatkin tarkalla korvalla myös YIT:n tarpeita. Näin ne pystyvät kehittämään palveluitaan ja sovelluksiaan mahdollisimman hyviksi ja toimiviksi.
YIT Talon Tekniikka on laatinut rakennusprojektejaan varten esimerkiksi Keskon ja HomeRunin kanssa kattavan verkkokaupan, jossa on avoin ja läpinäkyvä hinnoittelu.
”Kesko laatii kohteeseen tuotevalintaesitteen, joka jaetaan asukasinfossa osakkaille”, Luukka sanoi.
Leenankatu oli kaikilla mittareilla onnistunut putkiremontti
Entä mitä mieltä linjasaneerauksesta oli se kaikkein tärkein ryhmä, eli Leenankujan kodeissa asuvat ihmiset? Oliko urakka myös heistä onnistunut?
”Teemme jokaiseen kohteeseemme tyytyväiskyselyn puhelimitse. Saimme Leenankujan kyselyyn 80 kappaletta vastausta niin, että ykkönen on huonoin ja viisi paras”, Luukka kertoi.
Esimerkiksi viestintä urakan aikana sanoi arvosanan 4,6. Yhteistyö työnjohtajan kanssa arvosanaksi 4,6, osakasmuutosten tilaus 4,4, ja työmaan aikataulutuksen onnistuminen 4,7.
Projekti onnistui mainiosti myös asukkaiden mielestä.