Kvaliteten angår alla

januari 24, 2020 Sigita Zalyte kvalitet, digitalisering, byggbranschen

Oftast är de största kvalitetsproblemen på byggprojekt de tusentals småfel som måste åtgärdas. 

För att förbättrasituationen måste alla projektdeltagare ta itu med produktionsineffektivitet, överproduktion, felkommunikation och upprepat arbete. 

Varför inträffar störningar i kvalitetskedjan på en byggarbetsplats?  

  • Intressenternas bristande involvering, engagemang och samarbete
  • Ingen sammanhållen metod eller rutiner för kvalitetshanteringsprocessen
  • Dålig kommunikation mellan projektpersonal
  • Ingen tillgång till information i realtid  
  • Pappersbaserade processer  

New call-to-action

Förbättrad kvalitet på byggplatsen gynnar alla inom byggbranschen. Digitalisering av pappersbaserade processer är en mycket effektiv metod för att uppnå högre kvalitet och proaktivt hantera kvalitetsrelaterade frågor. Med hjälp av digitalisering kan man ha all relevant information tillgänglig för alla intressenter, samt främja intressenternas involvering, engagemang och samarbete under alla projektfaser.  

De fem största fördelarna som digitaliseringen ger till byggbranschen:

  1. Förbättrad produktivitet och lägre kostnader
  2. Mindre materialslöseri och byggavfall, vilket bidrar till en mer hållbar arbetsmiljö
  3. Ökad involvering och engagemang
  4. Bättre samspel och samarbete 
  5. Gör rätt på en gång, inte ’gör om och gör rätt’

Oavsett hur invecklat byggprojektet är eller vilken typ av fastighet som ska byggas är kvaliteten något som angår alla.