Congrid fick utmärkta resultat i en kundundersökning – ett kriterium lyftes fram

mars 18, 2021 Congrid congrid, säkerhet, kvalitet, kunder

Vi är mycket nöjda med resultaten”, säger Congrids VD Timo Makkonen.

I oktober 2020 skickade Congrid ut en kundundersökning vars syfte vara att ta reda på vad Congrids nuvarande och potentiella kunder tyckte om företagets applikation.

Konsultföretaget PwC Finland gjorde undersökningen på totalt 36 nuvarande och potentiella kunder i Finland och Sverige. Congrid var också ett bekant verktyg för en del nya potentiella kunder eftersom dom hade provat programvaran på en byggarbetsplats dom befunnits på.

”Undersökningens urval är litet men vi får ändå en uppfattning om läget”, säger Makkonen. Och läget ser mycket ljust ut.  

Undersökningsresultatet pekar på att både nuvarande och potentiella kunder till Congrid är mycket nöjda med företaget. Detta mättes med hjälp av ett NPS-tal (Net Promoter Score), som är det kundlojalitetsmått som används mest internationellt.

Deltagarna i undersökningen utvärderade hur sannolikt det var att de skulle rekommendera företaget till andra på en skala från 1 till 10. Det NPS-tal som Congrid fick var 70, vilket är mycket högt och klart över medeltalet i branschen.

”Detta är den bästa applikationen i sin kategori och därför är den också marknadsledande”, säger en av deltagarna i undersökningen.

”Congrid gör vårt arbete så mycket enklare. Som bäst kan vi spara upp till 75 procent av tiden”, säger en annan deltagare.

Congrids NPS-tal har mätts tidigare också, och år efter år har talet förblivit högt.

I oktoberundersökningen nämnde deltagarna applikationens användarvänlighet, kundtjänst, robusthet, funktioner och pris som de viktigaste kriterierna för dem.

Deltagarna fick bedöma Congrid för vart och ett av dessa kriterier på en skala från 1 till 5. Alla kriterier fick 4 eller mer.

Användarvänligheten bedömdes vara det viktigaste kriteriet och fick totalt 4,5 i betyg. ”Det är lätt att lära sig att använda applikationen”, uppgav en deltagare i sitt svar.

Congrids CEO Timo Makkonen är nöjd med resultaten eftersom företaget nyligen har fokuserat på att göra applikationen så användarvänlig som möjligt.

”Under åren har vi utvecklat applikationen och lagt till nya funktioner. Det är emellertid viktigt att de nya funktionerna inte har en negativ påverkan på applikationens användbarhet. En god balans måste finnas mellan de två”, säger Makkonen.

Några av deltagarna i undersökningen ansåg att användbarheten var det viktigaste kriteriet på grund av att inte alla användare har växt upp med digitala hjälpmedel, dvs. att de inte är vana vid att använda mobila enheter och applikationer.

Därför måste applikationen vara enkel och en kundtjänst finnas för de användare som behöver hjälp. Enligt undersökningens resultat är Congrids kundtjänst utmärkt: betyget blev 4,4.

”Förutom att förbättra användbarheten har vi också fokuserat på att förbättra vår kundtjänst, och det ser ut som att vi har lyckats. Du måste kunna nå kundsupporten snabbt och enkelt”, förklarar Makkonen.

Makkonen är särskilt nöjd med det faktum att alla de svenska deltagarna i undersökningen gav företagets kundtjänst det högsta betyget. Congrid är en ny aktör på den svenska marknaden och har investerat mycket i kundtjänsten i Sverige.

När det gäller övriga kriterier fick Congrids robusthet 4,4 poäng, kvalitet fick 4,1 poäng och pris 4 poäng. Enligt undersökningsresultatet ansåg kunderna att företaget hade levererat värde för de pengar de betalt. 

Deltagarna i kundnöjdhetsundersökningen hoppades också att ett 3D-modelleringsverktyg var på gång. Lyckligtvis håller företaget på att utveckla ett sådant. Under våren 2021 ska Congrid lansera programmet BIM Viewer som är avsett för byggarbetsplatser. Programmet är en lättanvänd mobilapplikation avsedd för byggarbetsplatser.

”Vi sätter stor vikt vid att lyssna på våra kunder och vid att erbjuda bästa möjliga lösning för kvalitets- och säkerhetskontroll på byggarbetsplatser”, avslutar Makkonen.