Vikten av tillsyn av byggnadsprojekt – i allmänhet och ur klientens perspektiv

november 18, 2021 Congrid digitalisering, byggbranschen

Congrid har publicerat en guide om tillsynens roll i byggprojekt. Publikationen förklarar vikten avövervakning ur klientens, kontrollantens och huvudentreprenörernas perspektiv. Det framhåller att korrekt genomförd tillsyn hjälper projektet att hålla sig till budget och schema, minskar risker och olyckor och förbättrar kvaliteten. För att säkerställa detta måste övervakningsprocessen planeras och handledaren måste följa planen och göra tillägg och ändringar i planen vid behov.
En kontrollant har en viktig tvådelad roll i ett byggnadsprojekt. Först och främst fungerar kontrollanten som klientens kontaktperson och säkerställer att saker och ting gå som planerat. Samtidigt arbetar denne nära entreprenörerna och ger dem instruktioner vid behov.
Kontroll av byggnadsprojekt är ett av de viktigaste jobben för att säkerställa att ett projekt uppfyller kvalitets-, säkerhets-, tidsschema- och budgetmål. 
 
Ett framgångsrikt projekt är en kollektiv ansträngning och att inkludera alla intressenter i kontrollprocessen är vitalt för att projektet ska lyckas. Med digitala verktyg blir kontrollprocessen transparent och missförstånd avseende kvalitet och HSE minimeras, vilket är bra för alla parter. Kontrollen hjälper också till att förbättra arbetares attityder inför sitt arbete. Dessutom är det bra att utbilda intressenter i att använda digitala kontrollverktyg eftersom det är en hjälp i att säkerställa att de används på rätt sätt.
 
Kvalitetskontroll av arbete, material och platsförhållanden är av stor vikt för både resultatet av projektet och HSE. Det bidrar också till att man slipper förseningar i tidsschemat och ytterligare kostnader för projektet.