Utvecklar världens säkraste tunnelbana – med hjälp av digitala verktyg

oktober 26, 2022 Lovisa Hänström Intervju

Länsimetro ägs av de finska städerna Esbo och Helsingfors och deras uppdrag går ut på att säkerställa att tunnelbanesystemet och dess stationer hålls utvecklade i en säker miljö. Länsimetros vision är att skapa världens säkraste tunnelbana vilket de bidrar till genom ansvarsfullt och transparent dela projektets processer i realtid. Ta del av Länsimetros framsteg och hur projektet avslutades redan före tidsplan i artikeln nedan.

Länsimetro utvecklar en lång tunnelbanesträcka i Helsingfors och projektets andra fas var en sju kilometer lång sträcka. Projektet blev färdigt i september och nu kan Helsingforsborna åka mellan Matinkylä och Kivenlahti. Innan Länsimetro började arbetet oroade sig byggdirektör Janne Touma om utmaningarna inför ett stort byggprojekt.

Den största utmaningen är att samordna scheman, punktlighet och det stora antalet arbetare på projektet. Vi har allt från 20 underleverantörer, sex huvudentreprenörer och mellan fem och sex olika personer som arbetar med säkerhets- eller kvalitetsinspektioner. Det är tusentals olika uppgifter som skapas i alla delar av projektet.

Touma berättar att under den andra delen av projektet valde de att hitta ett system som kunde hantera alla de tusentals uppgifter som uppkommer. Congrids system, vars specialitet är dokumentation och kvalitetshantering, valdes och användes för att hantera byggprojektets uppgifter i realtid.

I ett projekt, alltså en tunnelbanestation, hanterar upp till 200 olika användare uppgifter och dokumenterar runt 20 000 bilder - allt som allt blir det mer än 100 000 foton. Jag skulle också uppskatta att nästan 1000 personer har deltagit i någon form av dokumentering i byggprojektet, berättar Saku Vuori, Congrids produktägare.

Jussi Utti LansimetroFoto: Länsimetro

Att använda ett gemensamt och tydligt system för att hantera och fördela ansvar menar Touma är det som hjälpt Länsimetro lyckas med byggprojektet.

När vi gjort slutbesiktningar kunde vi skriva ut en färdig lista från systemet och ta itu med det i vårt mötesprotokoll. Om vi inte hade använt Congrids digitala plattform hade hanteringen av det här projektet varit mycket svårare, både med övervakning och att organisera alla uppgifter, menar Touma.

Utvecklingen av den sju kilometer långa tunnelbanesträckan avslutades till och med före schemat. Nästa fas är att testa tunnelbanan och går allt som plan kommer sträckan att lanseras i december.

Jag rekommenderar att använda Congrid i byggprojekt, avslutar Tuoma.

Har du också behov av att hantera stora byggprojekt med säkerhetshantering? Passa på att prova Congrid kostnadsfritt för just ditt projekt. Läs mer här!