Vad är kvalitet i byggnationen?

mars 4, 2021 Otto Ruusunen kvalitet, byggbranschen

Jag utexaminerades från Tammerfors universitet i november som diplomingenjör inom byggnadsteknik. Som mitt diplomarbete sammanställde jag på uppdrag av finska Rakennusteollisuus RT ett allmänt inspektionsprotokoll för byggarbete, för utveckling av kvalitetssäkring inom byggandet. 

I mitt första blogginlägg berättar jag om kvalitet inom byggande, som jag inom teoridelen av mitt diplomarbete fördjupat mig i.

I vår blogg som publicerades i september skrev vår försäljningschef Oskar Smeds om fällan med kvalitetsdokumentation inom byggande. Man kan inte försäkra sig om byggandets kvalitet med omsorgsfull dokumentation, och överlag varierar kvalitetsbegreppets betydelse beroende på dess källa och sammanhang. Begreppet kvalitet används kontinuerligt i nästan allting som vi gör. Det rapporteras i jämn takt om problem inom byggandets kvalitet och också inom nyheterna berättas om bristfälligheter i byggandets kvalitet. Då det talas om byggandets kvalitet förstår man inte alltid vad som avses med kvalitet, i synnerhet inom kontexten för byggande. 

Vad är kvalitet? 

Kvalitet betraktas, i synnerhet i byggandets kontext, genom felen som sker i byggandet. Fel är endast ett delområde inom kvalitet, som är en konkret sak vilken även utomstående kan upptäcka. Det finns väldigt många definitioner för kvalitetsbegreppet i olika källor, men den gemensamma faktorn för alla definitioner kan sammanfattas som att tjänsten eller produkten motsvarar de krav och förväntningar som ställts på den. Inom byggande betyder detta helt enkelt att byggnaden ska motsvara de krav som ställs av beställaren och slutanvändaren. Byggandets kvalitet kan delas upp i två delar: byggprocessens kvalitet och själva byggnadens kvalitet.

Byggnadens kvalitet är en sak som ofta felaktigt förstås som byggandets kvalitet. Byggnadens kvalitet kan upptäckas och enkelt förstås utifrån sinnesobservationer från en utomståendes perspektiv, men detta är endast en liten del av byggandets kvalitet.

Byggnadens kvalitet kan ännu uppdelas i tre delar: funktionell och teknisk kvalitet samt upplevelsen av byggnaden. Utgångspunkten för byggnadens kvalitet finns i de föreskrivna minimikraven som allt byggande ska uppfylla. Dessa krav kompletteras alltid med projektspecifika tekniska och funktionella krav. Som lösning för olika funktionella krav kan olika tekniska lösningar tillämpas så att funktionaliteten kan förverkligas. Med en god projekteringsstyrning kan krav på funktionalitet och upplevbarhet ändras till riktiga tekniska krav, vilka används som stöd för att genomföra dem. Föreskrifterna ställer grundkrav på den tekniska och funktionella kvaliteten, men begreppet god byggnadssed är nära knuten till förverkligandet av god teknisk kvalitet. Förutom teknisk och funktionell kvalitet består byggnadens kvalitet av byggnadens upplevbarhet. Byggnadens upplevbarhet är ett subjektivt begrepp, eftersom det baserar sig på användarens egen upplevelse av byggnaden. 

Otto blog SWE

Byggprocessens kvalitet består av kvaliteten hos samarbetet mellan parterna under hela projektet. I byggprocessen deltar alltid flera olika parter, och informationsgången och samarbetet mellan dem spelar en betydande roll för att projektet ska lyckas. Byggprocessens kvalitet kan delas upp i projektering, uppförande av byggnader och produktionens kvalitet, samt samarbetet mellan dem. För ett högkvalitativt slutresultat inom byggnadsprocessen spelar samarbetet mellan de olika parterna och informationsgången en central roll. Problem i byggprocessen orsakas ofta av klyftor mellan parternas gränsytor, vilka är potentiella moment för misslyckanden ur informationsgångens synvinkel. I dessa klyftor bryts informationsgången och i värsta fall rör sig inte informationen genom klyftan överhuvudtaget. 

Hur skapas kvalitet inom byggande? 

Kvalitet innebär att produkten motsvarar de krav och målsättningar som fastställts för den. Inom byggande består målsättningarna av författningar samt projektspecifika krav. För att uppnå ett slutresultat av hög kvalitet ska alla parter förstå målsättningarna, och genom att förstå dessa målsättningar kan byggande genomföras enligt målsättningarna. En god växelverkan mellan parterna i projektet kan anses vara utgångpunkten för god kvalitet.

Om man inte känner till målsättningarna för projektet kan man inte nå projektets mål, och således inte uppnå byggande av hög kvalitet.

Ibland talar man inom branschen om begreppet överkvalitet, men ett sådant koncept finns inte på riktigt. Det betyder istället att parterna inom projektet inte har kommunicerat tillräckligt tydligt om kraven och målsättningarna. 

Kontakta oss om du vill diskutera mer om kvaliteten i konstruktionen. Om du vill höra mer om hur du börjar använda Congrid i ditt företag, kontakta Andrej (andrej.silverorn@congrid.se), försäljningschef i Sverige. 
 
Ottos blog-01
 
  Otto Ruusunen
  Team Lead of Sales Finland
  Diplomingenjör (Byggnadsteknik)
  +358 44 716 7203